Takatalvesta (todellisuudessa taisimme palata väliaikaisesti vain ajankohdalle tyypilliseen säätilaan?) huolimatta geokätkösesongin 2014 suunnittelu on jatkunut, nytkähtäen tänään taas askeleen eteenpäin täyttäen samalla kalenteriamme. Tänään ostimme nimittäin täysihintaiset junamatkat Kotkaan ja takaisin toukokuun alkupuolelle (päiväreissu tämäkin, paikkakunnalla noin 7h) sekä lisäksi hyödynsimme tänään Veturilaisille myyntiin tulleita tarjouslippuja ostaen pikapyrähdyksen Rovaniemelle vajaan kuukauden päähän. Mielenkiintoisia yhteysvälejä oli tarjolla muitakin, mutta tarjous on voimassa niin lyhyen aikaa, ettei aikataulumme veny muihin tarjouslippuihin tästä tarjouserästä.
Tuosta Rovaniemen viikonlopusta tuleekin meille sangen kiireinen, kun lauantai-aamuna matkaamme Tampereelle, josta palaamme kotikaupunkiimme iltayhdeksäksi. Seuraavana aamuna klo 10:06 meidän täytyisi olla jo pääkaupungissamme astumassa InterCity-junaan nro 47, jolla matkaamme sunnuntai-illaksi Rolloon, missä yövymme vielä auki olevassa kohteessa (hostelli?) ja palaamme takaisin etelään maanantain ja tiistain välisellä pikajunalla 274 ilman makuupaikkoja. Luvassa siis jalkojen koukistelua, venyttelyä, väsymystä loitolla pitäviä aktiviteetteja ja pätkäunia :) Lisäksi ideoimme kävelemämme junan päästä päähän ainakin aikaa ottaen, ehkäpä myös otetut askeleet laskien - tuo yön pikajuna kun on 20+ vaunua pitkä. Kerran Oulusta etelään palatessa tuntui, ettei junassa loppua olekaan - liikkeellelähdöt väliasemiltakin olivat sangen rauhallisia junan kuormasta johtuen :)
(Kuva: Etelä-Saimaa)
Tänään aamulla tehdessäni ei-niin-vaikeaa valintaa heräämisen ja unien jatkamisen väliltä mietin myös nykyisiä junalippuja verrattuna vanhoihin. Onkohan näiden nykylippujen vahingoittumisesta tarkempaa tietoa? "Kuumuus, valo ja PVC-muovi pilaavat lipun" ...mutta mikä on kuumuus ja mikä valoa (taskulamppu ei lippua kuitenkaan pilanne :D)? Kuinka kuumassa tai kuinka pitkään jatkuvassa auringonpaisteessa lipuista tulee käyttökelvottomia? Tätä en ole uskaltanut omakohtaisesti testailla, joten näitä uusia junalippuja tulee kyllä kohdeltua varovaisesti eikä seisotettua päiväkausia lompakossa joka matkaa farkkujeni etutaskussa.
Näppärä ja nykyaikainenhan tuo uusi lippukoko on, mutta välillä tulee ikävä vanhanaikaisia junalippuja, joita sai taitella suuntaan jos toiseenkin käyttökelpoisuuden siitä kärsimättä ja olipa noiden lippujen tuntumakin parempi. Unohtamatta sitäkään, miten konnarin "vyöllä" ns. leimauslaite kolisi konnarin kävellessä vaunun läpi. Samaan aikaan pääosa käyttämistäni junistakin oli vielä sinivaunuisia pikajunia - joiden penkit tuntuvat muuten vielä nykyäänkin mukavammilta kuin IC/Pendolino-penkit... tämä lienee kuitenkin vähän hanurikohtaista? - ja kiskojen kolkekin kuului tunnelmallisesti junaan sisään. Matka-ajatkin olivat kyllä pidempiä ja sitä muistoa ei ehkä niinkään tee mieli vaalia :) Aina toisinaan harmittaa, ettei enää tänä päivänä ole tallella vuosilta 2003-2006 säästämiäni junalippuja joita kertyi väleiltä Oulu-(Kajaani)-Lahti / Oulu-Riihimäki-Lahti ja takaisin niin paljon, että niistä olisi nitonut vaikka paksun kirjan.
Tässäpä tämän päivän höpinät. Tänään tarkoitus olisi noutaa aseman automaatista jo maksetut, mutta lunastamattomat junaliput kotiin ihmeteltäväksi ja lauantainahan matkaamme siis Savonlinnaan. Toivotaan tuolle päivälle ainakin aurinkoa ja kuivaa säätä, kunnon keväinen ilmakin saa puolestamme saapua.
Terveisin,
Maksava asiakas H
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti